Jelenlegi hely

Címlap » Kedvenc alapanyagaim » 2014 » március » 4th » Címkék » Alapanyag » Zöldségek » Paradicsom » Szárított paradicsom » Szárított paradicsom

Ennyire szeretjük a szárított paradicsomot!

Helyesebben talán így kellene nevezni: napszárította paradicsom. Hiszen csak a hagyományos módon szárított paradicsommal szemben a techikai eszközben szárított paradicsom bebarnul, a cukortartalma karamellizálódása miatt íze édesebb lesz. na mindegy…

Kisiskolás FiamFiam, ha felfedezi, hogy az aznapi ételbe került szárított paradicsom, mindent megtesz azért, hogy az én tányéromból is kiszedegethesse, annyira szereti. Ha éppen szárított paradicsommal főzök valamit, igyekszem titokban tartani még az előkészületeket is, mert ha felfedezi, nem győzöm pótolni a kimért adagot. Pedig felfedezi, még az illatát is kiszúrja a ház legtávolabbi sarkából is.

Egy kis történelem

A Közép-Amerikában őshonos paradicsom Európába kerülése után sok száz évig szezonális zöldség lett volna, ha… Ha valahol Itáliában valaki nem találta volna ki, hogy a paradicsomot, sok más alapanyaghoz hasonlóan, lehet szárítani, hogy télen is legyen paradicsom. Akkor a legmodernebb technológia sem tudta túlszárnyalni a nap ősi és természetes erejét, így a napszárította paradicsom a létét a szükségnek köszönheti. Mióta a minőségi paradicsom sokkal szélesebb időtartományban elérhető lett a piacokon és a tartósító ipar is fejlődött, érdekes módon a szárított paradicsom karrierje éppen a szülőhazájában esett vissza leginkább. Az biztos, hogy egy átlagos olasz háztartásában felhasználtéhoz képest az én háztartásomban messze többet fogyasztunk belőle.

Akár te is elkészítheted

Elvégre a nyári napsütésünk már évről-évre lehetővé teszi ezt az egyébként egyszerű műveletet. Vásárolj vagy leginkább termessz te friss és érett, lehetőleg vastag húsú paradicsomot (leginkább Roma paradicsomot használnak hozzá). Vágd ketté és kimagozva vagy éppen magozatlanul sózd le a vágott felületeteket. Tedd ki a napra és szárítsd. Nem árt, ha véded a portól és a rovaroktól, ezért fedd le gézszerű anyaggal, de úgy, hogy az anyag ne érintkezzen a paradicsomokkal. Esténként jobb, ha beviszed a házba és ezt ismételd legalább egy hétig napról-napra. Utána már csak némi mediterrán jellegű fűszerekkel, fokhagymával társítva tuszkold őket üvegbe és öntsd le olajjal, lehetőleg olívaolajjal.

Ne lepődj meg, a paradicsom folyadékvesztesége hatalmas, így ha mondjuk 5 kilónyi paradicsomot kezdesz szárítani, a végére már csak nagyjából 25 dekagramnyi marad vissza. Éppen ezért ne lepődj meg azon sem, ha üzletben vásárolva elég drágán juthatsz hozzá.

Ha vásárolod…

Veheted szárazon, teljesen szárazon zacskókban (visszamaradt nedvességtartalma így nem több, mint 18%) vagy fogyasztásra kész állapotban (így már a visszamaradt nedvességtartalma elérheti a 35%-ot is).

Veheted üvegben, ahogy én szoktam, egészben (ami a szárított paradicsomnál ugye fél paradicsomot jelent) olajban eltéve, ami lehet napraforgó vagy olívaolaj. Amíg fel nem bontottad, remekül érzi magát az éléskamrában sötét és hűvös helyen. Felbontva tedd hűtőbe, de az idő múlására ott sem lesz érzékeny, biztosan előbb használod fel, mielőtt megromlana (akár egy évig is eláll).

Ezenkívül hozzájuthatsz olyan üvegekhez is, amelyekben vékony csíkokra vágva vagy éppen passzírozott formában juthatsz a szárított paradicsomhoz.

Hogyan használd?

Akár nyersen hideg salátákban, akár számtalan mediterrán jellegű ételben főzési alapanyagként. Számtalan GOCK receptet találhatsz, amiben használtam szárított paradicsomot, kattints ide: Szárított paradicsom receptek.

Érdemes tudnod, hogy a szárított paradicsom jelentős  ( a parmezán sajthoz hasonló) mértékben tartalmaz természetes glutamátot, így a szárított paradicsomot természetes ízfokozóként használhatod az ételeidben.

 

A szárított paradicsom egészséges

Hiszen nagyjából minden benne van, mint a paradicsomban általában, csak koncentráltan. Természetesen az előállítási folyamat eredményeképpen sótartalma magas (10 dkg szárított paradicsom 12% sótartalommal bír a napi szükséglethez mérten) és az olajban eltettnek az energia tartalma is magas (213 kalória/10dkg, ami 11%-a a napi szükségletnek.

Akiket a számok (is) érdekelnek:

10 dkg olajban eltett szárított paradicsom (lecsepegtetve) a napi szükséglet százalékában tartalmaz:

Vitaminok:

A 26%, C 170%, B1 13%, B2 23%, B3 18%, B6 16%, Folsav 6%

Ásványi anyagok:

Kalcium 5%, Vas 15%, Magnézium 20%, Foszfor 14%, Kálium 45%, Cink 5%, Réz 24%, Mangán 23%, Szelén 4%