Jelenlegi hely

Címlap » Kedvenc alapanyagaim » 2013 » július » 25th » Címkék » Alapanyag » Magok » pattogatott kukorica » Pattogatni való kukorica

Talán nem is az én kedvenc alapanyagom, de a gyermekeimé egészen biztosan. Ugyan nekik egyelőre édesmindegy, hogy miből készül a pattogatott kukorica (így jóízűen elfogyasztják a méregközelinek nevezhető, mikrohullámú sütőbe szánt, zacskózott popcorn-t is), de én amennyire lehet, vigyázok az egészségükre. Mindenhol nem lehetek ott, így sajnos szomorúan tapasztalom, hogy leszámítva a nálunk rendezetteket, nincs olyan gyermekzsúr, ahol más, hasonlóan egészségtelen ételek mellett (mint chips hegyek és cukrozott italok) ne a mikrohullámú zacskós verzióval mérgezzék őket.

Szomorú, nem?

Hiszen elég egy cseppnyi lustaság és egy nagy adag naivitás (tudiillik az emberek hisznek abban, hogy ami az üzletekben kapható, az nem lehet kimondottan egészségkárosító hatású) és máris a feje tetejére áll minden: az egészséges alapanyagból kifejezetten egészségkárosító étel születik. Mert ne feledd, hogy a mikrohullámú sütő használata önmagában is veszélyesen rákkeltő hatású és egészségtelen.  Mindezt még azzal tetézed, ha ebbe az eszközbe szánt, zacskózott popcorn-t használsz, hogy gyártóktól függően akár 40 vegyi anyagot tartalmazó zacskóba zárt pattogatott kukoricával eteted szemed fényeit, szeretett gyermekeidet. Ezen anyagok közül kettő bizonyítottan súlyosan veszélyezteti az egészségüket (perfluorooktán, amelyik rákkeltő és a diacetil, amelyik belégzése tüdőbetegségeket okoz). És mindez nem csak a gyermekeidre igaz, hanem természetesen gondolj önnön egészségedre is.

(Ha esetleg nem tudnád az egészségesebb elkészítési alternatívát, itt megtalálhatod a módját: Pattogatott kukorica)

 

Egy cseppnyi történelem:

A pattogatott kukorica többezer éves múltra tekint vissza, egykoron az amerikai kontinens déli és középső részén általánosan használt és fontos alapanyag volt. Nem pusztán pattogtatták, de lisztet is készítettek belőle és sokféleképpen használták fel a konyhákban. Hamar rájöttek arra is, hogy a már kipattogtatott kukorica díszítésre is, sőt ékszerként is használható. Peruban találtak i.e. 4700-ból származó pattogatni való kukorica leleteket is. Egykoron parázsra szórt homokon pattogtatták a kukoricát, de i.e. 470-ből már származik olyan nyeles edény, amit kifejezetten kukorica pattogatására terveztek és használtak.

Nagyot ugorva a századokat illetően, az Egyesült Államokban már 1893-ban bemutatták az első kukorica pattogtató gépet is. Nem kellett sokáig várni arra, hogy megjelenjen a popcorn a színházakban is, mint ropogtatnivaló. 1912 óta tudják, hogy a popcorn forgalmazása óriási üzleti lehetőség. Nem csak azért, mert (ahogyan a mozikban is) jelentősen túlárazzák az egyébként szinte fillérekbe kerülő alapanyagot, de mivel köztudottan a popcorn szomjassá tesz, így az italok is jól fogynak hozzá. A harmincas évek nagy gazdasági válságában egyedül szinte csak a popcorn üzletág nem haldoklott, hanem még élt és virult is. Viszonylag olcsón a szegény vagy éppen elszegényedett rétegek tápláló ételforrása lett. (Sajnos) 1945-ben már a mikrohullámú sütőre tervezett zacskós popcorn-t is bemutaták.

Nem véletlen, hogy napjainkban is a legnagyobb népszerűséggel az Egyesült Államokban bír. Amerikában a legkedveltebb snack jellegű étel, ennek megfelelően a legnagyobb volumenben is értékesített és fogyasztott rágcsálnivaló. 

 

Miért pattog a pattogatni való kukorica?

A pattogatni való kukorica (Zea Mays Everta) kétségtelenül kiválóan pattog. Egy jólsikerült pattanás akár 1 méter magasságba is repítheti a kukoricaszemet. Más kukoricafajták, sőt más magvak is pattoghatnak, azonban ilyen látványos mutatványra egyik sem képes.

A pattogatni való kukorica meglehetősen kevés nedvességtartalommal bír, mondhatni elég száraz. A mag héja nem éppen vízáteresztő, így amikor a kukoricaszemeket hőhatás éri, az a kevés nedvesség gőzzé fejlődik,  majd amikor a belső nyomás mértéke meghaladja a mag héjának tűrőképességét, akkor egyszerűen "felrobban".

 

Egészséges a pattogatni való kukorica?

Attól függ...

Ha a kiindulási pontot, azaz a nyers magot nézzük, akkor egy viszonylag alacsony kalória és zsírtartalmú, de vitaminokban és ásványi anyagokban nagyon gazdag alapanyagról beszélünk, tehát egészséges. Talán nem gondoltál bele, de a pattogatott kukorica voltaképpen "teljes kiőrlésű", hiszen ki az, aki fogyasztásakor leszedi a héját és csak a fehér részt eszegeti meg? Nem árt azt is tudnod, hogy a pattogatott kukorica meglepően magas antioxidáns tartalommal is bír. A pattogatott kukorica utóbbi két jó tulajdonságát az elkészítés során használt eljárástól függetlenül megőrzi, így kifejezetten ajánlott (lenne) a fogyasztása, akár napi szinten is.

Nézd meg, hogy mi történik, ha kipattogatod a kukoricát, túl azon, hogy a vitaminok és ásványi anyagok nagy része elveszik. 

Az eredmény attól függ, hogy hogyan készíted el...

 

Adatok egy csészényi (kb 1dkg) adagra vonatkozóan (ne feledd. hogy ennél biztosan sokkal többet fogsz megenni egyszerre):

Forró levegős készülékben pattogatott kukorica:

31 kalória

Zsírtartalom: 1%

Szénhidrát: 2%

Rosttartalom: 5%

Nátrium: 0%

Vas: 1%

 

Olajban, vajban pattogtatott kukorica:

55 kalória

Zsírtartalom: 4,8%

Szénhidrát: 2,1%

Rosttartalom:4,4%

Nátrium: 4,1%

Vas: 1%

 

Mikrohullámú sütőben pattogatott, zacskós kukorica:

 64 kalória

Zsírtartalom: 7%

Szénhidrát: 2%

Rosttartalom: 4%

Nátrium: 5%

Vas: 1%

Te melyik eljárást választanád?